Preview 'Agile Managen'

02/02/2016

 

Binnenkort komt mijn nieuwe boek Agile Managen uit waarin ik laat zien wat we kunnen leren van slimme start-ups en andere succesvolle innovatieve organisaties. Op Managementboek is inmiddels een preview verschenen waarvan ik de inhoud ook hier beschikbaar stel:

 

 

Heb jij ook wel eens het idee dat de veranderingen steeds sneller gaan? En dat het jouw organisatie maar niet lukt om dit tempo bij te houden? Terwijl andere organisaties er wél in slagen om zich snel aan te passen? Maak jij je wel eens zorgen dat dit gebrek aan veerkracht jouw organisatie op termijn in de problemen kan brengen? Zeer terecht.

 

Vrijwel iedere markt is namelijk dynamisch, complex en onvoorspelbaar geworden. Of je het nu hebt over muziek, auto’s, kleding, elektronica, bankieren, bouw, vakanties, zorg of overheidsdiensten. En zoals Darwin al lang geleden aantoonde: het is aanpassen of uitsterven. Bedrijven als Kodak, Nokia, Saab, OAD, Mexx, Halfords, V&D en Scapino gingen failliet omdat ze te weinig adaptief waren. Hun traditionele manier van werken schoot tekort voor de veranderingen in hun markt, bij hun concurrenten en klanten.

 

Toch bestaan er genoeg bedrijven die in diezelfde omstandigheden heel succesvol zijn. Vele start-ups, zowel online als offline. Maar ook grote gevestigde bedrijven die zichzelf opnieuw moesten uitvinden, zoals Lego, Wehkamp, Mini en Apple. Wat kun jij leren van deze slimme, innovatieve bedrijven om jouw eigen organisatie sneller en wendbaarder te maken en zo de winnaar in de markt van morgen te worden?

 

Onderzoek wijst uit dat ‘agility’ noodzakelijk is om toekomstbestendig te worden. Daarbij gaat het om eigenschappen als lenigheid, snelheid, kracht, focus, precisie en flexibiliteit. Deze bepalen het responsieve vermogen van de organisatie, de vaardigheid om zich snel aan te passen aan toekomstige veranderingen. En Agile Managen is de werkwijze om dit te realiseren. Het is gebaseerd op de volgende acht principes:

 

  1. Waarde creëren door eenvoud en kwaliteit van (ver)nieuw(d)e producten en diensten voor interne en externe klanten: werkende, relevante oplossingen die lean worden gebouwd op basis van ‘minimum viable products’.

  2. De klant begrijpen om waarde voor hem te kunnen creëren: gebruiken van ‘voice of the customer’ bronnen om zijn wensen, behoeften en gedrag continue te analyseren.

  3. Alignment van betrokkenen uit alle relevante afdelingen: door in multidisciplinaire teams samen te werken aan één gemeenschappelijk doel komt de klant écht centraal te staan.

  4. Empowerment van teams door het geven van end-to-end verantwoordelijkheid en het wegnemen van belemmeringen: het geven van vertrouwen faciliteert hun autonome zelforganisatie.

  5. Synchroon en visueel communiceren: teamleden werken fysiek bij elkaar in hun eigen ruimte en overleggen en plannen in workshopvorm met elkaar.

  6. Leren van experimenteren door het volgen van de Denk-Doe-Leer cyclus: er wordt gewerkt met hypotheses, metingen, analyses en evaluaties, waarbij falen een ingecalculeerd risico is en teamleden zich veilig kunnen falen.

  7. Snelheid en flexibiliteit in de planning door te werken met korte iteraties: het team voert de verbeteringen in een ‘pull’ stroom uit door deze te prioriteren op waarde en inspanning.

  8. Accountability van alle activiteiten: na iedere iteratie worden de inspanningen en resultaten op transparante wijze geëvalueerd om continue te leren en zo toekomstige prestaties te verbeteren.

Het boek Agile managen behandelt dit in twee delen. Het eerste gaat in op de theoretische achtergrond en de praktijkvoorbeelden van bovenstaande principes. Het tweede biedt je een concrete aanpak om de principes in de structuur, cultuur, systemen en processen van jouw organisatie te implementeren. Je kunt zelf een assessment doen op de agility van jouw organisatie en krijgt praktische tools om direct mee aan de slag te gaan.

 

Veel plezier en succes met jouw eigen agile ontdekkingsreis!

Please reload

Uitgelicht

Nyenrode masterclass: Agile Management

September 2, 2019

1/1
Please reload

Recente berichten

April 5, 2018

March 19, 2018

Please reload

Zoek op trefwoord
Please reload

Volg me
  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Classic
  • YouTube Social  Icon

Follow me

  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Classic
  • c-youtube